Vi brinner för ungdomsverksamheten

Sponsra föreningslivet!

Våra ungdomar är vår framtid – rörelse och aktivitet är oerhört viktigt för deras utveckling. Detta vill vi på PAUL och THOM stötta!

Alla ska få en chans att utöva sport och att erbjuda föreningar, skolklasser och lag en chans att tjäna pengar öppnar upp möjligheter för detta.

PAUL och THOM har genom åren stöttat med olika typer av sponsorskap. Nu vill vi erbjuda föreningar, skolor och lag att påverka genom att sälja BBQ-påsar med väldigt hög förtjänst på hela 90 kronor per såld påse!

Om oss

Vi vill att fler ska njuta!

Vårt mål är att erbjuda högkvalitativa och hållbara produkter. Vi vill göra det enkelt för dig att kunna njuta av bra råvaror. Genom vårt nära samarbete med våra producenter säkerställer vi produktion och leverans av högkvalitativa produkter – givetvis med en spårbar varukedja.

Sedan 1994 har vår passion har vi inspirerat konsumenter och butiker med både matglädje och kunskap. Nu vill vi ge ungdomsverksamheten en chans att få sprida detta vidare och belönas med en hög förtjänst!

vår historia!

Alla ska ha råd att njuta!

Det som började med några importerade korvar från Tyskland har i dag blivit till ett av Sveriges snabbast växande och mest framgångsrikt grossistföretag. Tack vara strategiskt hårt arbete och ambition att leverera matglädje är i dag PAUL och THOM ett av de starkaste varumärkena i dagligvaruhandeln.

– Det har varit en fantastisk resa, vi har tagit en position på marknaden och visat att vi är ett varumärke som är här för att fortsätta att växa!

Vår historia

PAUL och THOM är leverantör av mängder av charkprodukter och annat som du varje dag ser i din dagligvarubutik. Ölkorv, salamichips, inläggningar, oljor, smaksättare, charkprodukter, vegetariska produkter och tapasvarianter bär alla namnet med den röda loggan.

Men för att förstå hur varumärket PAUL och THOM vuxit fram måste vi gå tillbaka i tiden. Till 1960-talet närmare bestämt, och till staden Gummersbach som i dag har omkring 50 000 invånare. Det var i denna lilla stad – bara fem mil utanför Köln i västra Tyskland – som Thomas Lüttgenau växte upp. Mycket i Gummersbach handlade då om det framgångsrika handbollslaget som lade både inhemska- och Champions League-titlar på hög under 60-70-talet.

Lärde sig av sin onkel

Men för Thomas – som var en nyfiken liten pojke – var det mest spännande han visste att följa med sin onkel Paul, som var charkuterimästare i staden, till hans butik.

– Jag minns att jag fick vara med och hjälpa till att göra salami och korvar, i min hemby var slakteriet en centralpunkt. Jag fick se hur allt fungerade, hur man använde allt av djuren som slaktades, minns Thomas.

Av sin onkel Paul fick han lära sig allt om vikten av god råvara, svinn och förädling. Där blev han också varse om hur viktigt det är med bra relationer till sina kunder och om det personliga mötet.

– Min onkel sa alltid: ”Alla ska ha råd att äta riktigt bra chark, och man måste vara lyhörd till sina kunder”, minns Thomas.

Tog in salladsbarer

När Thomas sedan träffade en kollega som var en grossist inom grönsaker bestämde de sig för att slå sina verksamheter samman. I september 1994 – bara månader innan Sverige tog steget in i EU – startade Thomas och hans kollega upp Gourmetgruppen.

Tre år senare introducerade företaget konceptet med salladsbarer i matvarubutikerna i Sverige och i och med det växte företagets omsättning från elva miljoner till 40 miljoner kronor.

Men den svenska marknaden är en föränderlig marknad med hård konkurrens och därför påbörjade Gourmetgruppen 2014 en varumärkesresa. Verksamheten synades, produktportföljen utvärderades och vässades till. Företaget mer än halverade sitt utbud från omkring 700 artiklar med fyra olika varumärken. Gourmetgruppen som namn gick i graven och PAUL och THOM föddes.

– Det kan jag säga att det var det bästa vi har gjort. Visst det tog lite tid att arbeta in namnet, men samtidigt strukturerade vi om i sortimentet. I dag har vi runt 280 olika artiklar och vi kikar på att dra ner på det ytterligare. Men trots det har vi ökat omsättningen, berättar Thomas.

Arbetar med specialister

I dag har företaget – som fått sitt namn från onkeln Paul och Thomas själv – runt 35 anställda och huvudkontoret ligger i Rosersberg några mil norr om Stockholm. Och därifrån levererar PAUL och THOM till butiker från Ystad i söder till Haparanda i norr.

– Det har varit en fantastisk resa som bara fortsätter. Vi vill jobba med specialister inom olika områden för att då vet vi att vi får bäst resultat. Man kan som producent inte vara bäst på allt, därför anser vi det är viktigt att plocka russinen ur kakan, säger Thomas.

”Största vi gjort”

Och genom åren har PAUL och THOM uppfunnit en och annan produkt och gått i bräschen när det gäller många trender. Bland annat skapade företaget en speciell bruschettakrydda som har blivit en storsäljare i Tyskland.

– Vi tog också fram de första färskkorvarna i Sverige, vi lanserade marinerad vitlök och var tidig med att sälja balsamvinäger. Jag skulle säga att vi på PAUL och THOM är långt framme i produktutvecklingen. Och nu kommer den största satsningen som vi på PAUL och THOM någonsin har gjort, säger Thomas med ett leende.

Han pratar naturligtvis om Vegonade – en smaksättare för det gröna köket. Tanken är att grönsaker och rotfrukter – och annat för den delen – ska få en egen och ny touch.

– Vi fick en tanke och har arbetat med att få fram en revolutionerande produkt som är en smakupplevelse utöver det vanliga. Och fokus har – förutom på just smaken – varit att det ska vara enkelt och inte ta så lång tid, säger Thomas.

Smakhöjare rätt i tiden

Det handlar också om en produkt som ligger rätt i tiden, en tid då allt fler ifrågasätter de stora köttindustrierna och vill äta mer vegetariskt.

– Så är det absolut. Men det är inte så att vi ska göra om och satsa allt på vegetariskt, vi kommer fortsätta att leverera högkvalitativ chark och de andra produkterna vi har. Vi utökar nu med vegetariska alternativ. Vegonade är först ut med sina sex olika smakhöjare och senare under året kommer vi även att lansera vegetariska burgare gjorda på ärtprotein. Allt handlar om att ta fram och ge konsumenterna så rena produkter som möjligt, med så få eller inga tillsatser. Det tycker vi är viktigt, säger Thomas.

PAUL och THOM har som ambition att leverera matglädje, att ge möjlighet för familj och vänner att få mer tid tillsammans. Och tänka sig att allt detta – med över 280 olika artiklar från chark, inläggningar, tapasprodukter, Vegonade och gröna alternativ – började med en importerad korv…